Ako byť naozaj produktívny

1+1+1 je newsletter, ktorý posielam na menej pravidelnej a viac nepravidelnej báze. 🙂 Obsahuje 1 tip, 1 myšlienku a 1 otázku. Tu nájdete jeho rozšírenú verziu. Tentokrát o tom, ako byť produktívny prostredníctvom konkrétnych tipov od CEO OpenAI Sama Altmana spolu s mikro-cvičeniami a otázkami na zamyslenie. A tiež o tom, aké sú 4 kvality skvelej kariéry.

1 TIP

Čo naozaj znamená byť produktívny?

(+ tipy od CEO OpenAI )

Produktivita. Často si pod ňou predstavujeme len to, ako veľa toho stihneme.

Ale čo ak je produktivita v skutočnosti skôr o tom, na čo svoju pozornosť sústredíme, než o tom, koľko úloh si odškrtneme?

Túto myšlienku potvrdzuje aj Sam Altman, CEO OpenAI. Keďže sa ho ľudia pýtali opakovane na jeho produktivitu, rozhodol sa spísať svoje vlastné tipy – veci, ktoré mu osobne fungujú. A hneď v úvode poukazuje na to, že aj malý pokrok, ktorý robíme každý deň, sa za roky násobí a prináša obrovský rozdiel.

Poďme sa pozrieť na jeho tipy a to, ako ich preniesť do reálneho života.

Tip č. 1: To, na čom pracuješ, je dôležitejšie než to, ako rýchlo to robíš

Veľa ľudí sa ženie dopredu, ale pritom sa často zabúdajú zamyslieť nad tým, či vôbec idú správnym smerom. Altman odporúča venovať čas a mentálnu energiu práve výberu toho, na čom naozaj záleží, tzn. vybrať si správnu úlohu. To je ten najdôležitejší bod celej produktivity, no často najviac ignorovaný.

A preto odporúča: “Premýšľaj o tom viac!”

Nájsť ten správny smer vyžaduje nezávislé myslenie – schopnosť vnímať svet vlastnou optikou. Sam píše, že najzaujímavejší ľudia, ktorých pozná, majú silné presvedčenia o svete. Nie preto, že by vždy mali pravdu, ale preto, že sa neboja stáť si za tým, čo vnímajú ako dôležité. Neboja sa byť “iní”.

A pridáva aj niečo praktické: necháva si vo svojom rozvrhu priestor na rozmýšľanie – napríklad čítaním kníh, rozhovormi so zaujímavými ľuďmi alebo pobytom v prírode.

Ako koučka vnímam, že práve tento “mentálny priestor” často ľuďom chýba. Naskočíme do kolotoča úloh a zabúdame sa zastaviť a venovať čas vedomej reflexii.



Tip č. 2: Rob to, čo ti dáva zmysel – a zvyšok deleguj

“Naučil som sa, že nemôžem byť veľmi produktívny, keď pracujem na veciach, ktoré ma nezaujímajú alebo ktoré nemám rád,” hovorí Sam Altman.

To, že veci, ktoré nás nezaujímajú a nemáme radi sú brzdou našej morálky intuitívne vieme asi všetci. Otázka je, čo s tým urobíte?

Môžete ich delegovať, vyhýbať sa im, vykašľať sa na ne a pod.?

Sam otvorene radí, že ak zistíte, že sa vám dlhodobo nepáči to, čo robíte, vážne zvážte zásadnú zmenu práce. Krátkodobé vyhorenie sa stáva, ale ak sa nevyrieši voľnom, možno je čas robiť niečo, čo vás zaujíma viac.

Zmysel. To je slovo, ktoré počúvam v koučingu často. Keď človek nájde to, čo ho baví a čo mu dáva zmysel, zrazu ide všetko ľahšie.



Tip č. 3: Prioritizuj a používaj zoznamy

Sam Altman sa riadi 3 kľúčovými piliermi:

  • rob dôležité veci,
  • nezdržuj sa hlúposťami,
  • rob si veľa zoznamov.

Altman si robí zoznamy – ročné, mesačné, denné. Pomáhajú udržať si prehľad a sústrediť sa. Odporúča ich prepisovať ručne, pretože to prirodzene vedie k selekcii toho, čo má stále zmysel.

Snaží sa pritom stanoviť priority spôsobom, ktorý vytvára dynamiku. Zvykne začínať a končiť každý deň niečím, v čom môže naozaj pokročiť.

Na základe svojej praxe by som k tomu rada dodala, že zoznam úloh nám má slúžiť, nie nás stresovať. Zmyslom nemá byť naháňať sa za odfajkávaním položiek, ale vyčleniť si čas na prioritné aktivity a ten čas im naozaj venovať. Bez ohľadu na to, či sa mi v daný deň podarí úlohu dokončiť alebo nie (samozrejme, ak nemám deadline).



Tip č.4 : Stráž si svoj čas ako poklad

Ďalšia dôležitá vec podľa Altmana je, byť nemilosrdný v odmietaní vecí, ktoré ho oberajú o čas, ktorý je jeho najvzácnejší zdroj – napr. sa vyhýba sa zbytočným stretnutiam a konferenciám, alebo pri odpovediach na e-maily je veľmi stručný až strohý.

Na druhej strane hovorí, že si treba nechať dostatok priestoru na náhodné stretnutia a zoznámenie sa s novými ľuďmi a nápadmi, pretože mať otvorenú sieť kontkaktov je veľmi cenné a môže mu to otvoriť dvere k prelomovým myšlienkam.

Ráno si ponecháva na sústredenú prácu bez mítingov a vyrušení, keďže vie, že ide o jeho najproduktívnejšiu časť dňa a stretnutia rieši poobede. Keď cíti, že mu pozornosť začína slabnúť, urobí si prestávku alebo si úlohy vymení.

Taktiež hovorí, že väčšinu stretnutí je najlepšie naplánovať na 15 – 20 minút alebo 2 hodiny. Predvolená 1 hodina je zvyčajne nesprávna a vedie k množstvu premárneného času.

Aj to je produktivita – nielen efektívne zvládať úlohy, ale vedieť si chrániť čas na to, čo je skutočne hodnotné. Naučiť sa hovoriť “nie” a nenechať si kalendár zaplniť balastom.



Tip č. 5: Optimalizuj rok, nie deň

Mnohí z nás sa zamotajú do hľadania dokonalej rutiny, ktorá bude slúžiť našej produktivite. Skúšame aplikácie, systémy, techniky. No Altman pripomína, že to nie je cieľ – cieľom je venovať čas tej správnej veci, nielen mať všetko „pod kontrolou“.

Ak pracujeme na nesprávnej veci, nezáleží na tom, ako rýchlo a efektívne ju dokončíme. Namiesto optimalizácie každého dňa je preto lepšie pravidelne revidovať priority v dlhšom horizonte – napríklad štvrťročne.

Tu by som chcela dodať, že je v poriadku zmeniť smer. Ak zistíme, že sme síce spravili množstvo vecí, ale doviedlo nás to inam, ako chceme ísť, treba spomaliť a prehodnotiť svoje kroky. A naopak, niekedy nás naše úsilie vezme cestami, o ktorých by sme ani nesnívali a zrazu sa pred nami otvoria nové dvere a nové príležitosti.



Tip č. 6: Stará dobrá trojkombinácia – spánok, pohyb, strava

Telo a myseľ sú prepojené. Nie je možné podávať dlhodobo výkon, ak ignorujeme svoje základné potreby. Altman spomína spánok, pohyb a stravu. A ja nemôžem nesúhlasiť.

Sú to veci, ktoré bude mať každý človek asi trochu inak nastavené, ale rozhodne sa oplatí venovať čas porozumeniu sebe a fungovaniu svojho tela. To vás extrémne podporí vo všetkých ďalších oblastiach.



Tip č. 7: Prostredie ovplyvňuje, ako sa ti darí sústrediť

Nie je to nič nové, ale prostredie, ktoré nás obklopuje nás aj výrazne ovplyvňuje. Hovorí o tom aj Altman.

Ak sa pozriete na svoje prostredie okolo, pomáha vám vo výkone? Udržiava vašu hlavu čistú alebo vás skôr rozptyľuje? Je tam ticho, hluk, veľa svetla alebo príliš málo, teplo, chlad atď.? Kedy sa vám pracuje najlepšie?

Skúste si upratať okolo seba priestor a všimnúť si, aký to ma na vás vplyv.



Máme rôzne obdobia

Ako väčšina ľudí, aj Altman niekedy prechádza obdobiami, keď týždeň alebo dva nemá motiváciu čokoľvek robiť. Vtedy čaká, kým sa “hmla zdvihne”, a ona sa nakoniec aj zdvihne. Vo všeobecnosti sa snaží vyhýbať ľuďom a situáciám, ktoré mu spôsobujú zlú náladu, čo je dobrá rada bez ohľadu na to, či vám záleží na produktivite alebo nie.

Úplne na záver Altman zdôrazňuje:

“Nezanedbávajte rodinu a priateľov kvôli produktivite – to je veľmi hlúpy kompromis (a veľmi pravdepodobne aj čistá strata produktivity, pretože budete menej šťastní). Nezanedbávajte ani činnosti, ktoré máte radi alebo ktoré vám vyčistia hlavu.
Na záver ešte raz zopakujem: produktivita v nesprávnom smere nestojí vôbec za nič. Viac premýšľajte o tom, na čom pracovať.”

Zdroj: Sam Altman


1 MYŠLIENKA 

Štyri kvality skvelej kariéry:

  • Baví ma to.
  • Som v tom dobrý.
  • Zarábam tým dobre.
  • Som obklopený fascinujúcimi ľuďmi.

Odpovedaj v opačnom poradí:

  • Kde sú fascinujúci ľudia?
  • Akými spôsobmi s nimi môžem zarábať?
  • V ktorých z nich som dobrá/dobrý?
  • Ktoré z nich ma bavia?

(James Clear)

1 OTÁZKA

Kedy sa najviac cítim sám/sama sebou?

➡️ ČÍTAJTE VIAC: 5 tipov ako lepšie riadiť svoj čas a byť produktívnejší

P.S. Podlieham iba tomu, čo držím v mysli.


Pridajte sa

Ďakujem za prečítanie. Ak ešte nie ste súčasťou mojej e-mailovej databázy a chceli by ste dostávať pravidelnú dávku inšpirácie do svojej e-mailovej schránky, prihláste sa.